Rapport fra tankesmien Adam Smith Institute om internasjonale erfaringer med valgfrihet og friskoler.
Hele rapporten kan lastes ned her
Relatert
Oda Oline Omdal
Nivådeling i skolen er til alles beste. Nå må kunnskapsministeren ta grep
Skolen skal gi alle like muligheter, men da må vi anerkjenne at elever er ulike og lærer i ulikt tempo. Det er på tide å dele opp elevene etter ferdigheter
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Lars Kolbeinstveit
Mehl kan ikke få både i pose og sekk
Skolestriden på Innlandet svekker politikkens legitimitet.
Politikk og samfunnSkolepolitikk
Mats A. Skogheim Kirkebirkeland
Fleksibel skolestart: Svar til Sæther
Vi bør aldri fraskrive skolen ansvaret for å gi god og tilpasset opplæring til alle elever – uavhengig av ferdighetsnivå og «skolemodenhet».
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Oda Oline Omdal
Er eksamensavgift egentlig en dårlig idé?
Det er verken samfunnsøkonomisk lønnsomt eller nyttig at studenter bruker både tid og ressurser på å forbedre en karakter. Gratisprinsippet tilsier ikke at man skal kunne ta opp alle eksamener man er misfornøyd med.
Høyere utdanningUtdanning og forskning
Oda Oline Omdal
Den norske skolen svikter de evnerike barna
Mangel på utfordringer gjør at evnerike elever mister motivasjonen og faller fra.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Mats A. Skogheim Kirkebirkeland
Fleksibel skolestart er en dårlig idé
Desemberbarn gjør det dårligere på skolen. Svaret er ikke å gjøre oktoberbarna til de nye taperne.
SkolepolitikkUtdanning og forskning