NRK må bli viktigere
Vi mener at når vi har stadig flere medier, bør NRK være mer kresne og prioritere det viktigste. Det gir ikke lenger mening å kreve at NRK skal være noe for alle, alltid. NRK.no trenger ikke å ligne på Dagbladet.no, men kan legge større vekt på dybde og kvalitet, skriver Kristian Meisingset og Eirik Vatnøy i Dagbladet, i et svar til Andreas Wiese.
Publisert: 10. april 2014
Av Kristian Meisingset og Eirik Vatnøy, Civita.
I forrige uke publiserte vi Civita-notatet En liberal mediepolitikk i et endret mediemarked. Dagbladets kommentator Andreas Wiese svarte med kritikk av flere av våre forslag.
En første kritikk gjelder den direkte pressestøtten. Vi foreslår at den ikke bare styres av antall abonnenter, men også av kvalitet: Bidrar mediet med noe nytt og viktig? Wiese mener en slik endring vil gi staten mer makt. Innvendingen er god. En forutsetning i vårt forslag er at forvaltningen legges til en aktør med stor nok avstand til staten.
Krav til kvalitet kan være gunstig fordi sentrale elementer i dagens ordning er blitt uklare. Før hadde ett sted gjerne én sosialistisk og én borgerlig avis. Da var nummer-to-avisene viktige. I dag kan én avis tenkes å være bedre enn to dårlige. Videre er det uklart både hva en lokal og en riksspredt avis er. Hvis regionale medier utvikler «superlokale» tilbud, er de da lokale? Når alle nettmedier er tilgjengelige overalt, er de da riksspredte? Kanskje er ikke de mest spennende meningene å finne i Vårt Land eller Dagsavisen? En mer kvalitativ ordning kan i større grad bidra til en mangfoldig demokratisk offentlighet.
En andre kritikk gjelder at vi ønsker momsfritak for alle medier, slik at de tjener mer på å ta brukerbetaling. Det blir stadig vanskeligere å skille mellom medier: Skal avisens helgemagasiner ha momsfritak, men ikke ukeblader? Skal Aftenpostens magasiner ha momsfritak, men ikke kulturtidsskrifter? Bør eventuell brukerbetaling på VG TV få momsfritak, men ikke TV 2 Sumo? Lik behandling er rimelig når mediene nærmer seg hverandre. En slik likebehandling finner man i andre land, som Sverige. Det kan bli dyrt, mener Wiese. Men når mediene blir digitale, er det ikke sikkert at prislappen blir så høy.
En tredje kritikk gjelder forslaget om at NRK skal satse mer på kvalitet og krevende journalistikk og mindre på sport og barn og unge. Vi mener at når vi har stadig flere medier, bør NRK være mer kresne og prioritere det viktigste. Det gir ikke lenger mening å kreve at NRK skal være noe for alle, alltid. NRK.no trenger ikke å ligne på Dagbladet.no, men kan legge større vekt på dybde og kvalitet. Wiese mener at dette fort blir et elitistisk NRK. Det er vi ikke enige i. Kringkasterens mål må være å tilby noe vesentlig og opplysende til så mange som mulig.
Vi er derimot enige med Wiese i at NRK må ivareta de viktigste barneprogrammene. Likevel må man spørre seg om rundt 5000 timer barne-TV er i overkant mye, og om det er nødvendig å fylle en hel kanal med innhold som i hovedsak er innkjøpt fra utlandet. I dag har NRK en dominans i dette markedet som gjør det vanskelig for andre å satse.
Innlegget er på trykk i Dagbladet 9.4.14. Se også:
Civita-notat nr.7 2014: Liberal mediepolitikk i et endret mediemarked
Mediene er inne en tid med store omveltninger. Mangfoldet øker, den internasjonale konkurransen blir sterkere og stadig mer flyttes over på digitale plattformer. Ulike medier ligner hverandre mer og mer. Omveltningene bringer med seg store muligheter, men også nye utfordringer som bør få konsekvenser for hvordan mediemarkedet reguleres og støttes.
Mediepolitikken har vært delvis vellykket. Selv om mange mindre aviser har forsvunnet, har vi utvilsomt et levende mangfold av medier i Norge. Like fullt er politikkens grunnpilarer utformet for et annet mediemarked i en annen tid og bør derfor oppdateres. Dette notatet antyder noen mindre endringer i politikken. Først og fremst må man klargjøre hvilken funksjon de ulike virkemidlene har og justere dem slik at de ikke hemmer utviklingen, men legger til rette for den.
Se også frokostmøtet om NRK, torsdag 24. april, med påmelding her!