Nr. 22 2016: Profitt og kvalitet i praksis
I dette notatet gjennomgås en rekke studier, rapporter og undersøkelser for å belyse hvordan konkurranseutsetting påvirker kvalitet i offentlige tjenester, både målt som brukeropplevd kvalitet, og med mer objektive kvalitetsmål.
Publisert: 25. oktober 2016
Gir konkurranseutsetting bedre tjenester? Er private eller offentlige aktører best? Svaret på dette er verken «ja» eller «nei», men «noen ganger». Det finnes gode eksempler på at konkurranse har gitt bedre skoler, sykehus og barnehager. Men konkurranseutsetting er ikke ett fenomen, det er mange ulike fenomener. Egenskaper ved tjenesten, ved markedet og ved selve konkurranseutsettingen er avgjørende for resultatet.
I dette notatet gjennomgås en rekke studier, rapporter og undersøkelser for å belyse hvordan konkurranseutsetting påvirker kvalitet i offentlige tjenester, både målt som brukeropplevd kvalitet, og med mer objektive kvalitetsmål.
Last ned notatet her: