Nr. 16 2016: Egenandeler i høyere utdanning
I dette notat drøftes forutsetningene for gratisprinsippet i høyere utdanning og hvorvidt det er sannsynlig eller riktig at dette prinsippet er helt avgjørende for lik rett til utdanning og sosial mobilitet, og dessuten drøftes konsekvensene av gratisprinsippet for kvalitet i høyere utdanning.
Publisert: 30. juni 2016
Erfaringene med studieavgift i flere europeiske land er gode, og med riktig innretning, kombinert med gode låne- og stipendordninger, kan en ivareta alles mulighet til å ta høyere utdanning, samtidig som man styrker institusjonenes autonomi og økonomi.
I dette notat drøftes forutsetningene for gratisprinsippet i høyere utdanning og hvorvidt det er sannsynlig eller riktig at dette prinsippet er helt avgjørende for lik rett til utdanning og sosial mobilitet, og dessuten drøftes konsekvensene av gratisprinsippet for kvalitet i høyere utdanning.
En grunntanke er at en studieavgift må være moderat, og at det offentlige fortsatt skal ha en stor del av ansvaret for finansiering av høyere utdanning.
Last ned og les notatet her: