Norsk alkoholpolitikk i et nøtteskall: Et markedsstyrt monopol underlagt høye avgifter
Dette notatet tar for seg to av de viktigste elementene i norsk alkoholpolitikk: Monopolordningen for omsetning av alkohol og konsekvensene av avgiftsnivået på alkoholholdige drikkevarer over 4,7 volumprosent.
Publisert: 6. oktober 2020
Folk flest er fornøyde med Vinmonopolet, med sitt brede vareutvalg. Til å være et produkt av kompromisser, fungerer Vinmonopolet godt for forbrukerne, men er samtidig avhengig av å ikke miste tillit og markedsandeler i fremtiden. Norske myndigheter har bevisst opprettholdt et høyt avgiftsnivå som et alkoholpolitisk virkemiddel. Dette har skapt en høy grad av grensehandel, som igjen går utover statens inntekter og Vinmonopolet.
Dette notatet tar for seg to av de viktigste elementene i norsk alkoholpolitikk: Monopolordningen for omsetning av alkohol og konsekvensene av avgiftsnivået på alkoholholdige drikkevarer over 4,7 volumprosent.
Last ned og les notatet her: