Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
konferanse, mikrofon
Ideer

Ivar Hippes fortegnede virkelighetsbilde

Har Hippe sett på programmet for årets møte i Mont Pelerin Society?

Lars Peder Nordbakken

Publisert: 27. oktober 2022

I sin kommentar til Morgenbladets reportasje i forkant av møtet i det internasjonale liberale nettverket Mont Pelerin Society (MPS) i Oslo 4.–8. oktober, blant annet med intervju av meg, unnlater Ivar Hippe å kommentere det jeg sa i intervjuet. Det står han selvfølgelig fritt til. Men det er litt rart, siden jeg hadde ansvaret for innholdet på det omtalte møtet. I stedet gjentar Hippe sine fantasifulle spekulasjoner.

I intervjuet beskrev jeg MPS som en internasjonal møteserie som har eksistert siden 1947, der et bredt spekter av liberale tenkere og personligheter har møttes for å utveksle og diskutere liberalismens utfordringer, muligheter, innhold og fremtid. Alt innenfor et anti-dogmatisk, tverrfaglig og akademisk format som fremmer konstruktiv kritikk og idéutvikling – noe som i høyeste grad også karakteriserte det nylig avholdte møtet i Oslo.

Men Hippe vil det annerledes. Han forsøker nok en gang å formidle et bilde av at Civita har vært vertskap, eller snarere «et redskap», for en fest for «nyliberale» tenketanker som sprer «blind markedstro» og politikerforakt. Slike karakteristikker er ikke bare feilaktige og misvisende, de strider fullstendig mot alt som ble fremført og diskutert på møtet som nylig ble avholdt i Oslo.

Ingen mangel på kilder

Selv om alle MPS-møter er forbeholdt medlemmer av MPS, er det ingen mangel på kilder for den som er interessert i å danne seg sin egen mening om innholdet. Den detaljerte oversikten over programmet og foredragsholderne finnes fortsatt på mpsoslo.org. Den som også er interessert i dokumentasjon på innholdet i foredrag som interesserer spesielt, kan få hjelp av meg.

I tillegg til å arrangere et åpent frokostmøte 4. oktober med Bill Emmott, tidligere sjefredaktør av The Economist, er Civita allerede i gang med å publisere podkast-opptak med i alt ni av foredragsholderne: Anders Åslund, Nataliya Melnyk, Tom Palmer, Bill Emmott, Luigi Zingales, Lars P. Feld, Finn Kydland (norsk nobelprisvinner), Dalibor Rohac og Diane Coyle.

Det er riktig at det finnes tenketanker, spesielt i USA og i Storbritannia, som jeg velger å kalle anti-stat-libertarianske og markedspopulistiske. Blant medlemmer av MPS finnes også enkeltpersoner med nær tilknytning til slike miljøer, som oftest også med en forbindelse til konservative politiske miljøer i USA og i Storbritannia. Men i beste MPS-ånd har de opplevd å møte hard idémotstand, og de har over tid vist seg å ha svært lite å by på i seriøse diskusjoner. På møtet i Oslo var de, selv for meg som insider, vanskelig å få øye på.

Frihetens institusjoner

I Hippes kronikk, som er tilført et stort foto av Liz Truss, forsøker han å konstruere en slags MPS-forbindelse til Truss. I den grad hennes politikk ble omtalt, var det med karakteristikker som kamikaze-økonomi, uansvarlighet og galskap. Altså begreper som går rett til kjernen av det kommentator Martin Wolf beskrev som «mad, bad and dangerous» i Financial Times-artikkelen som Hippe siterer fra i sin kronikk – og som jeg stiller meg helhjertet bak.

Men Wolf skrev også noe annet som Hippe ikke siterer: «Institutions are the bulwark of a civilization.» Det begrepet kunne også tjent som en tolkning av hvilke tanker som skjulte seg bak tittelen på MPS-møtet i Oslo nylig: «Liberal Institutions and International Order – Renewing the Infrastructure of Liberty.»

Mye tyder på at Hippe ville støtt på flere ubehagelige sannheter hvis han, i tråd med en mer utforskende form for kritisk journalistikk, hadde foretatt et bredere søk blant liberale tenketanker i ulike land. Hippe ville da risikert å støte på navn som Centro Luigi Einaudi, Zentrum Liberale Moderne, Walter Eucken Institut, Agenda Austria, Ludwig Erhard Forum for Economy and Society, NOUS, Ratio og Human Progress, for å nevne noen.

Og kikker han på programmet for MPS Oslo 2022, vil han også finne foredragsholdere med forbindelser til disse miljøene.

Innlegget er publisert i Morgenbladet 25.10.2022.

Publisert: 27. oktober 2022
Mont Pelerin Society
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Kristin Clemet

Har Arbeiderpartiet lav tillit fordi partiet har dårlige målinger?

Arbeiderpartiet må forsøke å finne årsakene til at tilliten synker som en stein. Velgerne straffer ikke partiet bare fordi det er krig i Ukraina, høye matvarepriser og energikrise i Europa.
Norsk politikkSosialisme og sosialdemokrati
Russland og Ukraina flagg
Bård Larsen

Vardøger: Med russiske talepunkter skal freden vinnes i Ukraina

Mens Rødt får mye tyn om dagen, går venstresiden i SV under radaren. I Vardøger samles ytre venstre til antisolidaritet med Ukraina.
IdeerUtenrikspolitikkInternasjonaltSosialisme og sosialdemokrati
Torkel Brekke

Er global politikk blitt krig mellom stammer?

Samuel Huntington var hverken imperialist, rasist eller antimuslimsk. 30 år etter The Clash of Civilizations må teorien studeres på nytt.
Ideer
Sovjet Russland kommunisme
Bård Larsen

Det røde vrakgodset: Russland er en forlengelse av Sovjetunionens kriminelle system.

Et av våre tids største paradokser er at Vladimir Putin begynte karrieren sin som portvokter for det sovjetiske kommunistpartiet, og endte opp som diktator i en stat hvis ideologi er å finne på den andre ytterkanten. Putin og den russiske makteliten ligger nært opptil vår tids fascisme. 
InternasjonaltNazisme og fascismeKommunisme

Mathilde Fasting mottar Hambroprisen

C. J. Hambros pris gis til mennesker som står for «fremragende skribentvirksomhet i C. J. Hambros ånd».
Ideer
Mathilde Fasting

Fukuyama og det postliberale

Den røde tråden som går gjennom Francis Fukuyamas tanker om politisk orden, er mer konservativ enn liberal.
Liberale tenkereLiberalismeKonservatismeIdeer

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo