Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Civita
Handlekurv
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Brev fra EU
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Selskapsskatt

Finansskatten er sterkt konkurransevridende

Er det denne regjeringens politikk å bidra til mindre konkurranse og økt forskjellsbehandling i den norske finansnæringen? Lars Peder Nordbakken

Lars Peder Nordbakken

Publisert: 15. oktober 2016

Regjeringens forslag om å innføre en særskatt på finansnæringen, i form av fem prosent påslag på arbeidsgiveravgiften og én prosent påslag på skattbart resultat, er tydeligvis motivert av å veie opp for næringens påståtte fordel av å være unntatt merverdiavgift.

Finansdepartementet har tydeligvis først gjort et forsøk på å finne et objektivt grunnlag for innføring av moms, og innsett at det er vanskelig. Det samme har man funnet ut i en rekke andre land.

Men i stedet for å erkjenne at finansnæringen er fundamentalt forskjellig fra for andre næringer, og derfor bør reguleres og beskattes på annen måte, har regjeringen forsøkt å finne en nest-best-løsning: den foreslåtte finansskatten.

Det kan stilles spørsmål ved de premissene regjeringen har lagt til grunn i denne saken. Spørsmålene blir enda flere når man analyserer de strukturelle konsekvensene av forslaget.

Konsekvensene er tydelig konkurransevridende, i disfavør av lokale og regionale sparebanker som satser mest på personlig service og rådgivning, og i favør av store aktører og utpregete nettbanker som er mindre arbeidsintensive. Det skyldes at en stor del av særbeskatningen bygger på fem prosent ekstraskatt på lønnsgrunnlaget.

Det er heller ikke urimelig å tolke slagsiden i den økte overskuddsskatten på én prosent i samme retning, siden det generelt er de samme lokale og regionale bankene som er mest avhengige av å bygge opp sin egenkapital og soliditet gjennom overskuddsavsetninger.

Det som gjør de nevnte skjevhetene i finansskatteforslaget problematiske, og på grensen til uakseptable for den som verdsetter en mangfoldig og konkurransedreven finansnæring, er at de kommer på toppen av flere forhold som peker i samme konkurransevridende retning:

For det første, og helt naturlig, må finansnæringen stadig tilpasse seg nye og mer omfattende regulatoriske krav, knyttet til alt fra kapital- og likviditetskrav, operasjonelle standarder og kamp mot økonomisk kriminalitet mv. Dette påfører de mindre aktørene vesentlig høyere administrative enhetskostnader, sammenlignet med de store aktørene, samt høyere inngangsbarrierer for nye aktører.

For det andre, nyter de største og såkalt systemviktige aktørene, godt av indirekte statssubsidiering knyttet til sin systemkritiske status i en krisesituasjon. Andrew Haldane i Bank of England har analysert omfanget av disse indirekte subsidiene internasjonalt, og vist at de er alt annet enn trivielle.

Summen av forslaget til finansskatt og de to sistnevnte faktorene resulterer i et regime som vanskelig kan kalles for noe annet enn systematisk konkurransevridende.

Ansvarlige politikere kan gjøre langt bedre enn å angripe det sunne mangfoldet og den virksomme konkurransen i den norske finansnæringen, gjennom å innføre en dårlig gjennomtenkt finansskatt.

Er det denne regjeringens politikk å bidra til mindre konkurranse og økt forskjellsbehandling i den norske finansnæringen?

Innlegget var publisert i Dagbladet torsdag 13. oktober 2016.

Publisert: 14. november 2023
Arbeidsgiveravgiften Dagbladet Finansnæringen Regjeringen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

skatt penger
Mathilde Fasting

Formuesskatten er et problem

Formuesskatt svekker risikotaking og påvirker norsk økonomi negativt.
FormuesskattSkatt og avgifter
AI batteriproduksjon
Steinar Juel

Skralt bevis for subsidiesuksess

Halvferdige fabrikkhaller og virksomhet nær avvikling er et veldig dårlig bevis på at aktiv næringspolitikk fungerer.
Næringspolitikk
Mathilde Fasting

Eierbeskatningen er relevant i forbindelse med salget av Fjord1

Formuesskatten reduserer tilgjengelig risikokapital for gründerskap, nyetableringer, omstillinger og vekst for bredden av norske bedrifter.
FormuesskattSkatt og avgifter
grunnrente olje
Steinar Juel

Leterefusjon og batterisubsidier kan ikke sammenlignes

Refusjonsordningen gjelder kun i letefasen, ikke i produksjonsfasen av olje og gass.
Økonomi og velferdNæringspolitikk
AI styrerom, eierskap
Mats Kirkebirkeland

Kommunalt eierskap: Når partiboken er viktigst

Mens staten i stor grad har profesjonalisert forvaltningen av sitt eierskap i de mange selskapene den eier, synes styreverv i kommunenes mange selskaper å oftere fordeles etter partiboken.
Offentlig eierskapNæringspolitikk
næringsliv, eierbeskatning, skatt
Mathilde Fasting

Eierbeskatning, ikke kapitalbeskatning

Utbytteskattenivået i Norge, inklusive selskapsskatt, er nå i toppsjiktet i Europa. Legger vi til formuesskatten på næringskapital, ligger Norge trolig høyest i hele Europa.
FormuesskattSkatt og avgifter

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo