Å ta klimamålene på alvor vil koste, men folk flest kan gå i pluss
Om vi øker prisen på bensin og diesel med to kroner og prisen på oksekjøtt med 18 kroner kan Norge nå sin del av 1,5-gradersmålet. Om vi fordeler inntektene flatt blant alle skattebetalere, blir det 4675 kroner per person. For de aller fleste vil det bety at de får klart mer igjen enn de betaler i økt pris på kjøtt og drivstoff, skriver Haakon Riekeles i Harvest Magazine.
Publisert: 10. september 2019
På tross av økende folkelig engasjement og raske teknologiske fremskritt går utslippene i verden opp. Klimamålene blir dermed stadig vanskeligere å nå. Norge er ikke noe unntak fra dette dystre bildet. Selv om utslippene viser en svakt nedadgående trend de siste årene, er dette altfor lite.
Disse nedslående resultatene er ikke overraskende. Ingen land har turt å gjøre det såpass dyrt å forurense at miljøvennlige alternativer blir tilstrekkelig lønnsomme å utvikle og ta i bruk. Ifølge Verdensbanken er det kun en femtedel av verdens utslipp som er ilagt en avgift, og disse avgiftene er stort sett på et altfor lavt nivå. Når klimaavgiftene er for lave, er det klimapolitikk på billigsalg. Etterspørselen etter klimafiendtlig produksjon blir for høy.
Norge har lenge hatt klimaavgifter, og de er høyere enn i mange andre land. Men de er fortsatt under halvparten av det nivået som det Internasjonale klimapanelet (IPCC) har sagt er et minimum for å nå målet om å begrense global oppvarming til 1,5 grader. I tillegg er det store utslipp, for eksempel fra kjøttproduksjon, som vi ikke gjør noe med. Når prisen på utslipp er for lav, betyr det enten at klimamålene ikke nås, eller at vi forventer at noen andre enn de som står for utslippene, skal plukke opp regningen. Ingen av delene er rettferdig eller bærekraftig.