Nr. 4 2015: Bilavgiftsreform – for miljø og sikkerhet
Dette notatet foreslår en klimafokusert omlegging av bilavgiftene som vil sikre vesentlige reduksjoner i klimagassutslippene sammenlignet med en videreføring av dagens bilavgiftssystem.
Publisert: 17. mars 2015
Solberg-regjeringen har kommet til enighet med Venstre og Kristelig Folkeparti om å kutte klimagass-utslippene med minst 40 prosent innen 2030, ved at Norge slutter seg til EUs klimarammeverk. Det hever ambisjonsnivået fra det som tidligere er vedtatt.
Dagens bilavgifter har flere målsetninger. Hvis det er ønsket at bilavgiftene i større grad skal stimulere til en miljøvennlig bilpark, bør innretningen av avgiftene endres.
Dette notatet foreslår en klimafokusert omlegging av bilavgiftene som vil sikre vesentlige reduksjoner i klimagassutslippene sammenlignet med en videreføring av dagens bilavgiftssystem.