Nr. 3 2016: Kvalitet i undervisning ved universiteter og høyskoler
Notatet argumenterer for at norsk høyere utdanning må bli bedre på tre områder: integrasjon av studenter sosialt og akademisk, deltagelse av studenter i forskning, og personlig kontakt mellom student og lærer.
Publisert: 8. februar 2016
Det er ingen tvil om at det finnes mange utmerkede studietilbud i Norge. Likevel finnes det en del utfordringer i hvordan mange ansatte i sektoren tenker om og praktiserer undervisning.
Dette notatet fokuserer på sider ved høyere utdanning som ikke har vært vektlagt i stor nok grad i forskning og offentlig debatt om høyere utdanning i Norge. Det sentrale argumentet i dette notatet er at man trenger å bli bedre i norsk høyere utdanning på følgende tre områder:
1) integrasjon av studenter sosialt og akademisk
2) deltagelse av studenter i forskning
3) personlig kontakt mellom student og lærer
Undervisning som glemmer eller underkommuniserer disse elementene, vil ikke nå høy kvalitet.
Last ned og les notatet her: