Stat og kirke er en farlig allianse
Russland og Ukraina er i motsatt ende av skalaen for religiøs diskriminering.
Publisert: 21. mars 2022
Vi ser nå forskjellige reaksjoner på krigen i Ukraina i ortodokse kirker forskjellige steder i verden, og splittelsene mellom og innad i kirkene, vil bli dypere.
Den beste forskningen som foreligger om forholdet mellom religion og stat globalt, viser at Russland raskt er blitt mer religiøst intolerant siden 1990, mens Ukraina framstår som like liberalt og fritt som de fleste land i Vest-Europa.
Etter den kalde krigens slutt og Sovjetunionens oppløsning i 1991, har rollen til de kristne majoritetskirkene i den tidligere sovjetblokken gått gjennom dramatiske endringer. Land med ortodoks majoritetskirke er generelt mye mer intolerante overfor religiøse minoriteter enn land med katolske eller protestantiske majoritetskirker.
Diskrimineringen går som regel mest utover andre kristne minoriteter, f.eks. protestanter.
Restriksjoner for å begrense det religiøse livet til minoriteter, har vokst dramatisk i de fleste land med ortodoks kristen majoritetskirke siden 1990. Myndighetene overvåker, plager og arresterer utøvere av minoritetsreligioner stadig mer, og det blir stadig vanskeligere å bygge eller vedlikeholde religiøse bygg og samlingssteder.
I Hviterussland er statens politikk overfør religiøse minoriteter ekstremt diskriminerende, og gamle fordommer mot andre kristne minoriteter og mot jøder har en plass i pensum og undervisning i skolen.
Russland henger ikke langt etter Hviterussland i sin overvåkning, mobbing og diskriminering av minoritetene.
Selv i islamske stater i Midtøsten, er det vanskelig å finne like diskriminerende stater på det religiøse området.
Blant tidligere Sovjet-land med ortodoks kristen majoritetskirke, er dermed Ukraina et interessant unntak med langt mindre diskriminering av religiøse minoriteter. I denne kategorien land er det bare Montenegro, med sin serbisk-ortodokse majoritet, som har like lite diskriminering som Ukraina.
Det kan kanskje ha å gjøre med at Montenegro har hatt en lang prosess med søknad om å bli medlem av EU. Det siviliserer.
Både de protestantiske og den katolske kirken har i moderne tid beveget seg stadig lengre på en liberal vei hvor kirkene kjenner sin plass i samfunnet og ikke forsøker å påvirke politikk i særlig grad. Den utviklingen er positiv.
I land med ortodoks kristen majoritetskirke, og spesielt i det tidligere Sovjet, har utviklingen gjerne gått motsatt vei. De nasjonale kirkene allierer seg med staten, og både majoritetskirker og stater tjener på alliansen. Staten får ekstra legitimitet og en ekstra arm for å temme samfunnet. Kirkene på sin side får privilegier og status, og tjener på at mulige konkurrenter blir undertrykt.
Filosofen og økonomen Adam Smith hadde rett da han i 1776 skrev at allianser mellom stat og kirke er farlige fordi det vil føre til intoleranse og undertrykking av minoritetene.
Innlegget er på trykk i VG 18.3.22.