Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Mont Pelerin Society
Ideer

Ivar Hippes villedende forestillinger om Mont Pelerin Society

I sitt innlegg i Dagsavisen 16. september fremsetter journalist og forfatter Ivar Hippe en serie udokumenterte påstander og eventyrlige karakteristikker av det internasjonale nettverket av liberale tenkere som siden starten i 1947 har gått under navnet Mont Pelerin Society (MPS). 

Lars Peder Nordbakken

Publisert: 23. september 2022

Påstandene og beskrivelsene lyder som et ekko fra Hippes bok fra 2021, Korstoget mot velferdsstaten.

Formålet bak MPS har helt siden 1947 vært å skape en internasjonal arena, i form av årlige møter innenfor en akademisk ramme, for en tverrfaglig diskusjon om liberalismens utfordringer, muligheter og innhold – i møte med en verden i forandring. 

For å muliggjøre en kritisk-konstruktiv dialog og diskusjoner innenfor en bred liberal idétradisjon ble grunnleggerne, med initiativtageren og nobelprisvinneren F.A. Hayek i spissen, i sin tid enige om å forbeholde møtene til kun medlemmer av nettverket. Kun enkeltpersoner som kunne vise til et ekte samfunnsengasjement, inspirert av liberale verdier, og som kunne vise til relevante publikasjoner på et akademisk nivå ble ansett som egnet for medlemskap.   

For å sikre nettverkets uavhengighet ble det vedtektsfestet at nettverket aldri skal ha noen felles politiske meninger, eller alliere seg med bestemte partier eller organiserte interesser. Ingen enkeltpersoner kan derfor uttale seg på vegne av et nettverk som MPS, hvilket meg bekjent heller ingen har forsøkt å gjøre. I Hippes artikkel formidles likevel en gjennomgående antydning om det stikk motsatte.

I Hippes tekst skinner det tydelig gjennom at han er ute etter å formidle et vrengebilde av MPS. Bak sterkt ladede og forledende begreper som «toppmøte for idékrigere», «verdens største nettverk av samfunnspåvirkere», «skapere av idéklimaet for Thatcher og Reagan», «erklærte mål har vært langsiktig infiltrering av nye ideer» og «Mont Pelerin Society kjemper for….» osv., blir leserne trukket inn på et konspiratorisk spor som ikke stemmer med virkeligheten.

Det blir noe mer virkelighetsnært når Hippe går inn på enkeltpersoner, som er eller har vært fremtredende medlemmer. Men her begår Hippe to grove feil. For det første foretar han et skjevt og selektivt utvalg av personer. Selv innenfor dette selektive utvalget faller Hippe for sitt eget knep når han antyder en form for strømlinjeformet fellesmening, både hva gjelder syn på fagforeninger, velferdsstat, Trump eller «utilslørt politikerforakt». Det interessante med MPS-møtene, er imidlertid at de åpner for en diskusjon mellom ulike syn innenfor den brede liberalismen.  

Hippes fortelling er på sitt mest absurde når han forsøker å innbille leseren at det nært forestående møtet i MPS i Oslo, som for øvrig jeg er hovedansvarlig for, kommer til å bli preget av «en radikal form for markedsliberalisme» og «politikerforakt». Heldigvis kan hvem som helst sjekke hva som i virkeligheten står på programmet (mpsoslo.org). Der ligger programmets hovedtema, alle enkelttemaer, navn og presentasjon av alle foredragsholdere, samt titlene på den enkelte foredragsholders innlegg åpent tilgjengelig for alle.

Programmet har en helt annen liberal profil enn den Hippe formidler i sitt vrengebilde. Det dreier seg blant annet om forsvar for den liberale verdensorden, det liberale demokratiet, utvikling av verdenshandelen, motstand mot populisme (både til høyre og venstre) og reformer av markedsøkonomiens rammebetingelser, blant annet i møtet med klimautfordringene.

Hippe er tilsynelatende like opprørt over fenomenet Donald Trump som jeg selv og mine kolleger i Civita er. Da bør han også holde seg for god til å konkurrere med Trump i kunsten å formidle vrengebilder av virkeligheten, attpåtil med en temmelig aggressiv språkbruk.  

En forkortet versjon av artikkelen er på trykk i Dagsavisen 23.9.2022.

Artikkelforfatteren er leder av Mont Pelerin Societys 75-års jubileumsmøte i Oslo 4.-8. oktober under hovedtemaet Liberal Institutions and International Order – renewing the infrastructure of liberty.           

Publisert: 23. september 2022
Liberalisme Mont Pelerin Society
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Sovjet Russland kommunisme
Bård Larsen

Det røde vrakgodset: Russland er en forlengelse av Sovjetunionens kriminelle system.

Et av våre tids største paradokser er at Vladimir Putin begynte karrieren sin som portvokter for det sovjetiske kommunistpartiet, og endte opp som diktator i en stat hvis ideologi er å finne på den andre ytterkanten. Putin og den russiske makteliten ligger nært opptil vår tids fascisme. 
InternasjonaltNazisme og fascismeKommunisme

Mathilde Fasting mottar Hambroprisen

C. J. Hambros pris gis til mennesker som står for «fremragende skribentvirksomhet i C. J. Hambros ånd».
Ideer
Mathilde Fasting

Fukuyama og det postliberale

Den røde tråden som går gjennom Francis Fukuyamas tanker om politisk orden, er mer konservativ enn liberal.
IdeerKonservatismeLiberalismeLiberale tenkere
kart kompass
Lars Peder Nordbakken

Nye lærdommer om motstandskraft og overvinnelse av kriser

Det liberale samfunnssystemets overlegne evne til å mestre sjokk og kriser er hevet over tvil.
IdeerLiberalismePolitikk og samfunn
Eirik Løkke

Det er ikke sikkert du vil like det som kommer etter Arbeiderpartiet

Det er ingen grunn til å overdrive øyeblikksbilder, men dersom fallet i oppslutning innebærer et varig fall for Arbeiderpartiet, kan det også bli et problem for norsk politikk.
Norsk politikkSosialisme og sosialdemokrati
skatt frihet
Lars Peder Nordbakken

Skatt og liberalisme: It’s not only the economy, stupid!

Den kvantitative myten om staten, skatten og friheten er ikke bevaringsverdig.
LiberalismeØkonomiSkatt og avgifter

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo