Bør forbudet mot TV-reklame oppheves?
– I Norge bør vi fokusere mindre på å verne velgerne mot politiske budskap, og mer på å sikre deres rett til mangfold og differensiert informasjon. Vi trenger et bredt utvalg av forskjellige kanaler for både debatt og påvirkning, skriver retoriker i Civita, Eirik Vatnøy, i sitt notat om politisk TV-reklame.
Publisert: 5. mars 2012
Politisk TV-reklame er forbudt i Norge. Forbudet har flere ganger vært oppe til behandling i Stortinget og rettsvesenet. Selv om sakene har endt med ulike utfall, er forbudet ennå ikke opphevet. Argumentene for å bevare et forbud har vært de samme i 25 år: TV-mediet er for sterkt til at det kan brukes til direkte politisk kommunikasjon, og frislipp av politisk reklame på TV vil føre til at de med mest økonomiske ressurser får et udemokratisk fortrinn.
Retoriker i Civita, Eirik Vatnøy, redgjør i dette notatet for de sentrale argumentene som har vært fremført for å opprettholde forbudet og drøfter hva vi kan forvente oss, hvis forbudet mot politisk fjernsynsreklame oppheves, og hvordan et forbud forholder seg til Grunnloven § 100 og Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.