Nr. 5 2012: Politisk TV-reklame
Politisk TV-reklame er forbudt i Norge. Forbudet har flere ganger vært oppe til behandling i Stortinget og rettsvesenet. Selv om sakene har endt med ulike utfall, er forbudet ennå ikke opphevet. Dette notatet redegjør for de sentrale argumentene som har vært fremført for å opprettholde forbudet og drøfter hva vi kan forvente oss hvis forbudet mot politisk fjernsynsreklame oppheves.
Publisert: 5. mars 2012
Politisk TV-reklame er forbudt i Norge. Forbudet har flere ganger vært oppe til behandling i Stortinget og rettsvesenet. Selv om sakene har endt med ulike utfall, er forbudet ennå ikke opphevet. Argumentene for å bevare et forbud har vært de samme i 25 år: TV-mediet er for sterkt til at det kan brukes til direkte politisk kommunikasjon, og frislipp av politisk reklame på TV vil føre til at de med mest økonomiske ressurser får et udemokratisk fortrinn.
Dette notatet redegjør for de sentrale argumentene som har vært fremført for å opprettholde forbudet og drøfter hva vi kan forvente oss, hvis forbudet mot politisk fjernsynsreklame oppheves, og hvordan et forbud forholder seg til Grunnloven § 100 og Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.
Last ned og les notatet her: