HAITI: Etter skjelvet
«PRIOs Wenche Hauge ble intervjuet om veien videre for Haiti i mandagens
Urix på NRK. Hun la vekt på at det var viktig å unngå en gjeninnføring
av den nyliberalistiske økonomiske politikken man førte i 1980-årene,
med fravær av importbarrierer og dumping av amerikansk ris på det
haitiske markedet. Hvis en nyliberalistisk politikk er dumping av
amerikansk ris kombinert med at amerikanerne beskytter egne markeder
fra konkurranse, bør Haiti – og først og fremst USA – holde seg unna
den nyliberalistiske politikken. I stedet bør de føre en
”gammelliberalistisk”, det vil si en klassisk liberal, politikk. Det skriver Marius Doksheim på Minerva.as.