Å få velge hvem som kommer hjem til deg når du trenger hjelp, kan bli historie
Med venstresiden bak rattet forsvinner fritt brukervalg i Oslos hjemmetjenester.
Publisert: 31. august 2023
Private aktører som tilbyr hjemmetjenester i Oslo, er en viktig del av såkalt fritt brukervalg. Med fritt brukervalg menes at innbyggerne kan velge mellom ulike offentlige og private tjenesteytere. Dette er viktig for valgfriheten til landets innbyggere.
Valgfrihet er tett knyttet opp til respekten for individets frihet og evne til selvbestemmelse. Det handler om å kunne velge selv fremfor at noen andre bestemmer for deg. Å gi pasienter valgmuligheter kan øke deres tilfredshet, og det kan gi pasienten informasjon, kunnskap og eierskap til egen helsesituasjon.
Valgfrihet og pasientinvolvering kan bidra til at råd etterleves bedre fra pasientens side, og på den måten bidra til bedre helse.
Pasientens anledning til å velge er også viktig rent psykologisk, fordi valgmuligheter, det å konkret uttrykke et valg, etterleve det og oppleve at andre respekterer det, er sentralt for opplevd egenverdi. På den måten kan man tenke seg at en borger som allerede er preget og redusert av en medisinsk tilstand, kan ha et prinsipielt behov for å oppleve en viss grad av kontroll.
Innflytelse over egen omsorg, gjennom mulighet til å velge blant ulike tilbydere av hjemmehjelp, kan være et enkelt tiltak for å bidra til dette, fordi det kan bidra til eierskap og motivasjon.
I dag er det flere aktører som leverer hjemmehjelp i Oslo. Fritt brukervalg er reelt i byen. Men dette tiltaket er dagens politiske ledelse i Oslo i ferd med å kaste bort.
Nylig uttalte Diakonhjemmet til Aftenposten at de økonomiske rammevilkårene Oslo kommune tilbyr for hjemmetjenesten som de private utfører på vegne av kommunen til Oslos innbyggere, er svært kritikkverdige. Dette bekreftes også fra andre private aktører.
Hver måned går de private aktørene i dundrende underskudd på grunn av rigide rammevilkår. I nåværende rammeavtale får ikke de private refundert for bomturer og dør-til-dør tid. Samtidig praktiseres brukervalget svært forskjellig fra bydel til bydel, og de private nektes innsyn i prismodellen som ligger til grunn fra kommunen.
I forbindelse med en pågående konkurranse for hjemmebaserte tjenester i Oslo kommune, ser det ut til at dagens styre ønsker å fjerne fritt brukervalg helt for byens innbyggere. Fra april 2024 begynner nemlig den nye anbudsperioden på tre år som private kan søke på fram til 18. september i år.
Men samtlige private aktører heller nå mot at de ikke kommer til å legge inn noe tilbud, etter det Dagbladet erfarer. Hjemmetjenesteanbudet med tilbudsfrist 18. september legger nemlig opp til at de private aktørene skal fortsette å tape flere millioner årlig på å levere disse tjenestene for kommunen.
Hvis de private trekker seg, vil det kun være kommunens egne hjemmetjenester som tilbys til byens innbyggere. Fritt brukervalg vil med andre ord utraderes på Arbeiderpartiets vakt.
På toppen av dette bruker venstresiden enhver anledning til å kritisere de private aktørene for dårligere lønnsvilkår enn det kommunens egne virksomheter leverer. Men kommunen legger opp til dårligere lønnsvilkår når de nå prøver å sultefore de private aktørene gjennom nok et anbud med dårlige rammevilkår.
Skal dagens frie brukervalg i Oslos hjemmetjenester opprettholdes, må hjemmetjenesteanbudet entes prisjusteres eller trekkes tilbake og legges ut på nytt. Alternativt kan vi håpe på at et eventuelt nytt politisk styre i byen etter valget 11. september vil gjøre noe med dette.
Innlegget var publisert i Nettavisen 29. august 2023.