VELFERD: Den norske modellen
– Arbeiderpartiet har en tendens til å fremstille seg selv som selve opphavet til den norske velferdsstaten, skriver Kristin Clemet i en kronikk om den norske velferdsmodellen i Aftenposten i dag. På tross av at modellen på mange måter har vist seg vellykket, har medaljen en bakside ifølge Clemet: – Baksiden av medaljen er blant annet at 700 000 mennesker i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsmarkedet, at 10 000 elever hvert år går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig, at funksjonshemmede ikke får den hjelpen de trenger, og at en så omfattende stat står i fare for å svekke sivilsamfunnet og den spontane solidariteten mellom mennesker.
Les hele kronikken i Aftenposten.
Du finner mer om «den nordiske modellen» på Civitas hjemmeside. Noen utvalgte artikler:
Reddet av den nordiske modellen?
Slåss om æren for suksessen til «den nordiske modellen»
Den nordiske modellen – en baktung humle?