Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Demokrati og rettigheter

Samtalebremsen

Det inviteres til debatt, men ikke en reell debatt, for samtalen det legges opp til har veldig smale rammer. Det er små avvik som skal til før man sitter igjen med antydninger som i bunn og grunn forteller at man er et dårlig menneske. Det er ikke særlig fruktbart. Da kan man like gjerne trekke seg tilbake og dyrke sin egen hage.

Bård Larsen

Publisert: 26. juni 2021

Munch-kuratorene Abdi og Toft-Eriksens svar til meg illustrerer at det som blir promotert som tvil og nysgjerrighet fra arrangørenes side ikke er så åpent og nysgjerrig som det blir forsøkt å gi inntrykk av.

Kuratorene for utstillingen «Gi meg et navn», Mohamad Abdi og Lars Toft-Eriksen, har svart på min egen kronikk Munch og de skuffede.

Min kronikk handler primært om historiske kilder og hvordan vi skal bevare dem, ikke om hvordan vi må forstå dem. Det er mange veier til Rom, og Munch-museet har valgt én måte å gjøre det på. Abdi og Tofte hopper glatt bukk over at jeg gir dem honnør for kontekstualisering og tvil, men nevner altså ikke med et ord det teksten egentlig handler om, nemlig det problematiske i å redigere historiske kilder. I dette tilfellet å endre på kunstverkenes titler.

I tillegg advarer jeg mot å bruke historien og historiske kilder som ammunisjon i kulturkrig. Årsaken til den advarselen er at det etter hvert har blitt et merkbart problem at de mest hissige kulturkrigerne har et jakobinsk innslagspunkt for hvordan historien skal turneres: Den som kan kontrollere og redigere fortiden vil få kontroll over nåtiden. Denne formen for ødeleggelse er å finne både blant progressive og reaksjonære.

I noen, særlig nasjonalistiske, land brukes statsmakten aktivt for å retusjere historien. Så galt kan det gå altså. For ordens skyld betyr ikke dette, slik en del velger å tro, at et fenomen som det såkalte «woke» kan sidestilles med ny-fascisme i alvorsgrad (rasisme er alltid verre enn antirasisme), men «logikken» er den samme: Enten er du for oss eller så er du mot oss.

Det kan godt være at Abdi og Toft føler på at min overordnede advarsel mot overivrig ikonoklasme er særlig rettet mot dem, noe det i utgangspunktet ikke var ment som. Derfor snur de kanonene.

For det er altså jeg som moraliserer over historien, ikke Abdi og Toft. Det er ikke veldig overbevisende, all den tid de viser til det jeg selv skriver: Munch og tiden han levde i var en annen tid, for eksempel i spørsmål som raseideologi og forestillinger om primitive folkeraser. Abdi og Toft skriver at «de rasistiske holdningene som preget Munchs tid fortsatt bidrar til diskriminering og utenforskap i dagens Norge», men hevder samtidig at undertegnede historiker moraliserer over historien. Her snubler argumentene i egne bein.

Jeg etterlyser jeg det som på fagspråket omtales som historisk empati (sagt på enklest måte å forstå fortiden ut fra dens egne premisser). Abdi og Toft skal ha honnør for å løfte frem dette i svaret sitt, men det står til stryk å kritisere undertegnede for mangel på det.

Abdi og Toft skriver at Munchs kunst har «relevans for et av vår tids mest aktuelle samfunnsproblemer», nemlig rasisme. Her konstrueres igjen et oppsett som skal gi inntrykk av en motsetning. Mitt anliggende var jo at nettopp ved å endre titlene på kunstverkene gjør man det vanskeligere å oppdage denne relevansen. Redigering av historiske kilder, slik at de samsvarer mer med vår egen tids moral, kan dessuten føre til at vi mister øye for at verden faktisk beveger seg fremover. Om enn ikke i direkte linje og i et rasende tempo, men snarere i rykk og napp.

Abdi og Tofts svar illustrerer vel egentlig at det som blir promotert som tvil og nysgjerrighet fra arrangørenes side ikke er så åpent og nysgjerrig som det blir forsøkt å gi inntrykk av. Abdi og Toft levner liten tvil i sitt tilsvar: Undertegnede blir avfeid som en «moraliserende, uetterrettelig og polariserende» kulturkriger. Og da er ikke veien kort til å trekke trumfkortet: Abdi og Toft skriver at utstillingen er viktig fordi rasisme og utenforskap fremdeles er et stort problem i Norge, som om jeg ikke vil erkjenne det. Selv nøktern kritikk blir møtt med antydninger om i beste fall likegyldighet, i verste fall rasisme.

Og da er vi kanskje i kjernen av det mer problematiske ved dagens tidsånd: Samtalebremsen. Det inviteres til debatt, men ikke en reell debatt, for samtalen det legges opp til har veldig smale rammer. Det er små avvik som skal til før man sitter igjen med antydninger som i bunn og grunn forteller at man er et dårlig menneske.

Det er ikke særlig fruktbart. Da kan man like gjerne trekke seg tilbake og dyrke sin egen hage.

Innlegget var publisert i VG 23. juni 2021.

Munch og de skuffede

Publisert: 18. november 2022
Ytringskultur
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Skjalg Stokke Hougen

Faktisk helt feil om valget i Oslo

I Faktisk-artikkelen om valgsprik i Oslo gir journalistene Audun Lysbakken (SV) helt rett i at forskjeller i valgdeltakelse mellom øst og vest i Oslo, var det som sikret borgerlig flertall. Dette er faktisk helt feil.
Demokrati og rettigheter
Eirik Løkke

Bedre grunner for å slå sammen lokalvalg og stortingsvalg

Eirik Løkke svarer på Adresseavisens lederartikkel.
DemokratiInstitusjoner og forvaltning
Eirik Løkke

Felles dato for stortings- og lokalvalg har flere fordeler enn ulemper

Eirik Løkke svarer Avisa Nordlands lederartikkel.
DemokratiInstitusjoner og forvaltningDemokrati og rettigheter
Kristin Clemet

Penger og politikk: LO går over streken

Måten LO forsøker å diktere Trondheimspolitikken på, illustrerer behovet for en større debatt om partifinansieringen til fulle.
Institusjoner og forvaltningNorsk politikkPolitikk og samfunn
AI forsvare demokratiet
Bård Larsen

Verdikampen mot det autoritære

Jo lenger ut fra det politiske sentrum vi beveger oss, desto mindre er entusiasmen for, og støtten til, ukrainerne.
DemokratiInternasjonaltDemokrati og rettigheter
demonstrasjon, protest
Torkel Brekke

Hvorfor er det så få importerte konflikter i Norge?

Har samfunnet vårt en sikkerhetsventil som tar luften ut av potensielt dødelige konflikter? Hvilken betydning har i så fall det for våre debatter om for eksempel ytringsfrihet?
Demokrati og rettigheterYtringsfrihet

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo