Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet

Private skoler gjør de offentlige bedre

Flere offentlig finansierte, privat drevne skoler gir ikke bare mer valgfrihet, det kan også heve kvaliteten i Skole-Norge, skriver Jonas Vikingstad.

Jonas Vikingstad

Publisert: 30. juni 2017

Det har den siste tida pågått en debatt om hvorvidt man fremdeles skal tillate private, kommersielle barnehager å etablere seg i Oslo. Men burde man ikke også diskutere om man skal la flere private aktører få etablere seg i Skole-Norge?

Motstanderne av private aktører argumenterer for at de private aktørene først og fremst fokuserer på profitt, fremfor et godt tilbud. Men behøver dette alltid å være motsetninger? Om man organiserer konkurransen mellom de ulike aktørene på en god måte, legger man til rette for valgfrihet, mangfold, høyere effektivitet og bedre kvalitet.

I dagens norske skole er det primært det offentlige som står for tilbudene. Om man som elev eller foresatt ikke finner seg til rette i den offentlige skolen, eller er skeptisk til hvordan den styres, møter man et tunggrodd byråkrati. For den offentlige skolen vil det vanligvis ikke gi et tap om en elev bytter skole. Det er ikke tilfelle ved en offentlig finansiert, privat drevet skole. Her vil en tapt elev gi et økonomisk tap for den private skolen. De private skolene som ikke leverer et godt nok tilbud eller bryter med regler, overlever ikke, og mister muligheten for å drive videre.

Det finnes få eller ingen eksempler på kommunale eller fylkeskommunale skoler som har blitt avviklet grunnet dårlig drift. Det er fordi den offentlige skolen ikke behøver å innrette seg etter krav fra elever og foresatte i samme grad som private skoler behøver. Målet er naturligvis ikke å få flest mulig privatdrevne skoler, men å tilby den beste utdanningen for hver enkelt elev.

Sverige, som har liberalisert sin skolelov, kan vise til positive resultater som følge av konkurranse mellom offentlige og private skoler. Resultatene skyldes ikke bare bedre resultater blant elevene ved de private skolene, men også en markant bedring i resultatene fra de offentlige skolene i de kommunene hvor de har konkurranse fra private skoler.

Private aktører i den norske skolen gir innovasjon og skaperkraft, og det er ingen grunn til å si nei til slikt. Flere offentlig finansierte, privat drevne skoler gir ikke bare mer valgfrihet, det kan også heve kvaliteten i Skole-Norge.

Innlegget er på trykk i Klassekampen 28.6.17.

Publisert: 30. juni 2017
Friskoler Privatskoler Utdanning
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Skole
Kristin Clemet

Oslo-skolen har hatt en svært positiv utvikling. Nå vet vi det enda bedre enn før.

Skolepolitikken må baseres på kunnskap, ikke floskler.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
skole lærer
Kristin Clemet

Skolen er til for elevene – ikke omvendt

Tonje Brennas innlegg i friskoledebatten holder dessverre et svært lavt presisjonsnivå. Det er politisk agitasjon og argumenter som er grepet ut av luften.
Private i velferdenSkolepolitikkUtdanning og forskning
Kristin Clemet

Feil på feil om friskoler

«Dagens regjering vil gå tilbake til skoleforliket som Ap, Sp, SV og KrF inngikk i 2007», skriver Nordlys i en lederartikkel 2. mai. Det stemmer ikke.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Skole, elever, friskole, barn som løper
Kristin Clemet

Bank forvirrer videre om friskoler

I sitt innlegg i Klassekampen 9. april bidrar Helene Bank i For velferdsstaten til ytterligere forvirring i diskusjonen om de frittstående skolene («friskoler»).
VelferdsstatenPrivate i velferdenSkolepolitikk
Kristin Clemet

Friskoler og privatskoler er ikke det samme

Venstresiden foretrekker å kalle private skoler og friskoler det samme, nemlig private skoler. Jeg mener at det er mest hensiktsmessig å omtale dem forskjellig, siden de er forskjellige.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Mats Kirkebirkeland

«Unge» ordinære studenter bør vike for «eldre» studenter

Om stadig flere av oss skal studere, også i voksen alder, trenger vi en ny måte å tenke finansiering på.
Høyere utdanningØkonomiUtdanning og forskning

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo