Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet

La studentene forske!

Regjeringen bør sette høyere krav til forskningsdeltagende undervisning. Torkel Brekke i Forskerforum:

Torkel Brekke

Publisert: 4. februar 2016

HØYERE UTDANNING: Professoren som hevdet at norsk høyere utdanning er en sammensvergelse mellom studenter som ikke vil studere, og lærere som ikke vil undervise, var nok litt urettferdig. Det finnes mange utmerkede studietilbud i Norge. Likevel er det også mye som kan bli bedre. Regjeringen planlegger en stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning som skal komme våren 2017, og 10. februar vil kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen delta i frokostmøte i regi av Civita om meldingens innhold.

Faglig læring handler om faktakunnskaper, men også om overføring av taus kunnskap fra fagperson til student. Den tause kunnskapen omfatter verdier, holdninger og perspektiver på fagstoff, som ikke enkelt kan formuleres tydelig i en tekst eller i en forelesning. Læringstrykk må komme fra ansatte som er genuint interessert i studentenes læring, og som har nær kontakt med studentene.

Med sine romslige bevilgninger kan ikke sektoren skylde på ressurssituasjonen der hvor den nødvendige kontakten er fraværende. Personlig oppfølging av studenter handler om å dyrke fram en kultur hvor de ansatte føler ansvar for at studentene integreres i gode læringsmiljøer.

Begrepet integrasjon forteller noe viktig om hva kvalitet i høyere utdanning bør handle om. Vi kan skille mellom sosial integrasjon og akademisk integrasjon, hvor det første handler om studentenes deltagelse i sosialt liv med andre studenter og med lærere, mens det andre handler om studentenes deltagelse i det akademiske livet ved institusjonen. Akademisk, sosial og kulturell deltagelse og utveksling av kunnskap og verdier mellom studenter – og mellom studenter og forskere – har avgjørende betydning for hvor mye studentene lærer, og for hvilke resultater de oppnår i studiene sine. Deltagelse forutsetter utstrakt bruk av problembasert læring. Her har mange fagtradisjoner i Norge en utfordring.

Studenter gjør det bedre – de lærer mer, trives bedre og har mindre sannsynlighet for å avbryte studiene – hvis de blir del av integrerende læringsmiljøer. Vi trenger større oppmerksomhet mot klasserommet som et miljø hvor det skjer samhandling, og hvor studentene er med på å forme egen læring. Den tradisjonelle forelesningen er ikke den beste måten å undervise på, bortsett fra hvis man som lærer liker å høre sin egen stemme i halvannen time. En dreining vekk fra forelesninger og over mot problembasert undervisning bør være sentralt i kvalitetsarbeidet ved institusjonene. Utviklingen av nettbaserte undervisningsformer gjør det også mulig å opprettholde kontakt i læringsmiljøer på en ny måte, selv om kontakt i virtuelle rom ikke kan erstatte personlige møter mellom studenter, og mellom studenter og lærere.

En viktig vei å gå for å integrere studentene i et godt læringsmiljø, er å gjøre dem til forskere tidlig i studieløpet. Universitets- og høyskolelovens paragraf 1.3 a) sier at all norsk høyere utdanning skal «tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap». Dette omtales gjerne som forskningsbasert utdanning, og det oppfattes som et sentralt mål i alle undervisningsmiljøer.

Problemet er at de mange forskjellige undervisningsmiljøene i sektoren ofte legger helt forskjellige forståelser til grunn for hva forskningsbasert undervisning egentlig betyr. Det største spriket er mellom det vi kan kalle forskningsoppdatert ogforskningsdeltagende undervisning. Mange tenker at kravet om forskningsbasert undervisning er ivaretatt så lenge undervisningen gjøres av en lærer som selv er oppdatert om forskningen i faget.

Men vi må legge lista høyere og si at forskningsbasert undervisning krever at læreren faktisk involverer studenter i forskningsog utviklingsarbeidet. Den store tyske forskeren og pedagogen Wilhelm von Humboldt (1767-1835), som grunnla den universitetstradisjonen vi gjerne bekjenner oss til her i Nord-Europa, mente at forskning og undervisning måtte være en enhet. Dette idealet må fram i lyset!

Akkurat hvordan studenter kan trekkes inn i forskningen vil selvsagt variere veldig etter hva slags studieløp og fagtradisjon man ser på. I kurset Religion og politikk, som jeg underviste ved UiO i høsten 2015, brukte vi noen uker midt i semesteret på å sende studentene ut i verden og samle data gjennom intervjuer. Slikt gir gevinst. Det gir bedre forståelse for hvordan kunnskap skaffes, for hva slags metoder vi kan bruke, og det gir studentene et mer kritisk forhold til kunnskap om fagfeltet som presenteres i lærebøker og i annen litteratur. I tillegg er det morsommere enn bare å høre prekener fra kateteret. Mulighetene er mange. Melding til Stortinget 18 (2012-2013) Lange linjer – kunnskap gir muligheter, presenterte forskjellige eksempler på hvordan undervisning kan trekke studenter med i forskning (s. 66).

Flere tiltak kan bedre kvaliteten i høyere utdanning. God undervisning bør åpenbart premieres bedre, slik at undervisning ikke fortsetter å miste status i forhold til forskning blant de ansatte. Men spesielt mener jeg Regjeringen i den planlagte stortingsmeldingen bør sette høyere krav til forskningsdeltagende undervisning. Slik kan vi oppnå bedre faglig integrasjon av studenter og heve kvaliteten på undervisningen vi tilbyr.

Artikkelen var publisert i Forskerforum torsdag 4. februar 2016.

Publisert: 4. februar 2016
Forskning Høyere utdanning Regjeringen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Aviser, PC, journalistikk, skrive
Skjalg Stokke Hougen

Diskrimineringsrapport om Oslo kommune: Det virker som om mediene ikke leser forskningen de gjengir

Det store problemet er ikke forskningsrapporten i seg selv. Det er gjengivelsen av funnene som er problematisk.
ForskningMedia
utdanning
Mats Kirkebirkeland

Dansk høyere utdanning oversubsidieres. Det samme gjelder for norsk høyere utdanning.

Mitt forslag er å innføre en moderat egenandel eller studieavgift for å motvirke dette. Dette er også ett av flere forslag i Cepos-notatet.
Høyere utdanningUtdanning og forskning
statistikk
Steinar Juel

SSB-rapporten om ulikhet – igjen

Rapporten heter «Økonomisk ulikhet i Norge i det 21. århundre», og i mediene og av politikere ble den fremstilt som en fasit. Jeg har ikke registrert at forskerne har korrigert dette bildet.
ForskningUlikhet
Tomme stoler i et auditorum
Torkel Brekke

Tenk om forskningen var dominert av dem som stemmer Høyre, KrF og Frp. Man ville fått en annen debatt.

Det som er pussig, er at forskere som identifiserer seg med venstresiden, ikke har fantasi til å forestille seg at situasjonen var snudd på hodet.
IdeerForskning
Steinar Juel

Noe er underlig i SSB

Når noen later som at det presenteres mer fullstendige mål for formuesfordelingen enn de offisielle tallene, er det veldig rart at et så dominerende element som pensjonsformuen ikke tas med. Skulle det være en sammenheng mellom å utelate dette, og rykter om et høyt konfliktnivå mellom noen forskere i SSB, er det svært ille.
ForskningØkonomi
Forskning Filosofi Aristoteles
Kristin Clemet

Forskere kan gjerne stemme Rødt, hvis de er modige nok

Kristin Clemet om forskere og familiepolitikken.
ForskningVelferdsstaten

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo