Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
Meld deg på nyhetsbrevet

Hvorfor gjør Osloskolen det bra?

«Ansvarliggjøring betyr at det både for elever, lærere, ledere og politikere bør være en sammenheng mellom ansvar og konsekvens. Det er det mer av i Osloskolen nå enn det var før og mer enn det er mange andre steder», skriver Kristin Clemet

Kristin Clemet

Publisert: 25. oktober 2017

I et innlegg i Klassekampen 19.10. gjentar Leif-André Trøhaugen sitt spørsmål til meg og mine to kolleger Haakon Riekeles og Mats Kirkebirkeland: Hva mener vi er årsaken til at Osloskolen er god?

Så la meg også gjenta og utdype svaret jeg allerede har gitt.

Som Trøhaugen sikkert er kjent med, er det er meget vanlig i forskningen at man leter etter og gjør funn uten at man kan forklare årsakene til at funnene er som de er. Det krever ofte annen og mer forskning.

Dette gjelder også Osloskolen.

Det foreligger mye kunnskap om og forskning som viser hvilke resultater Osloskolen oppnår. Dette gjelder både faglige prestasjoner, motivasjon, trivsel og tilfredshet. Det foreligger også kunnskap om hvordan en del av resultatene er i forhold til andre fylker og kommuner og landet generelt. Men det foreligger, meg bekjent, ingen forskning om årsakene til at Osloskolen oppnår de resultatene den gjør. Slik forskning ville sikkert vært svært velkommen, ettersom politikere og administrasjon i Osloskolen da kunne få hjelp til å gjøre mer av det som virker og mindre av det som eventuelt ikke virker.

Jeg tror likevel hverken Osloskolen eller skolen ellers i landet famler helt i blinde. Det foreligger nemlig veldig mye generell forskning om hva som skaper gode skoler. Og hvis man oppnår gode resultater, har det formodningen for seg at man gjør mye riktig.

Riekeles og Kirkebirkeland har, som tidligere nevnt, overhodet ikke gitt seg inn på noen spekulasjoner om årsakene til at Osloskolen presterer slik den gjør. Selv har jeg, slik jeg også nevnte, skrevet litt om noe av det jeg tror er viktige årsaker:

  • Svært godt kvalifiserte lærere.
  • Sterk, tydelig og god skoleledelse som kan utvikle skolen som organisasjon.
  • Gode kvalitetsvurderingssystemer, dvs. at man setter mål og sjekker om man er på rett vei – og har åpenhet om resultatene så langt det er mulig.

Ansvarliggjøring i alle ledd er ikke bare tomme ord, slik Trøhaugen fremstiller det. Det betyr at det både for elever, lærere, ledere og politikere bør være en sammenheng mellom ansvar og konsekvens. Det er det mer av i Osloskolen nå enn det var før og mer enn det er mange andre steder.

Innlegget er publisert i Klassekampen 24.10.2017.

Publisert: 25. oktober 2017
Forskning Osloskolen
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

Kristin Clemet

Sluttreplikk om Osloskolen

Kristin Clemet svarer Sunniva Eidsvoll Holmås.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Kristin Clemet

Osloskolen – god for elevene

Det store bildet er svært positivt: Osloskolen ble mer utjevnende enn den var. Elevene trivdes like godt som andre elever og fikk bedre faglige resultater. Lærerne trivdes, og foreldrene var fornøyde.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
skole
Kristin Clemet

Dagsavisens dårlige argumenter

Astrid Søgnen-motstandere mener at Dagsavisen har bevist at Osloskolen led under en fryktkultur. Jeg har en annen oppfatning.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
skole lærer
Kristin Clemet

Tendensiøst av Skurdal

Jeg har presentert forskningsfunnene akkurat slik de er: Osloskolen har gått fra å prestere dårligere enn resten av landet til å prestere bedre, både når det gjelder faglige resultater og gjennomføring. Den er også blitt mer utjevnende.
SkolepolitikkUtdanning og forskning
Aviser, PC, journalistikk, skrive
Skjalg Stokke Hougen

Diskrimineringsrapport om Oslo kommune: Det virker som om mediene ikke leser forskningen de gjengir

Det store problemet er ikke forskningsrapporten i seg selv. Det er gjengivelsen av funnene som er problematisk.
ForskningMedia
Kristin Clemet

Kultur for læring i Osloskolen

Søgnen krevde sikkert mye av sine medarbeidere. Men hjertet hennes lå hos elevene, og særlig de elevene som hadde de svakeste forutsetningene for å greie seg godt.
SkolepolitikkUtdanning og forskning

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
civita@civita.no
Civita logo