Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Clemets Blogg
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
    • Bedrifter i front
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Bedrifter i front
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Clemets Blogg
  • Hovedsaker
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
    • Temasider
    • Politisk bokhylle
    • Bedrifter i front
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld og debattmøter
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Akademisk råd
    • Klimaomstillingsutvalget
    • Bedrifter i front
    • Clemets blogg
    • Tidligere medarbeidere
    • Personvernerklæring
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Økonomisk frihet og utvikling

Avgifter på elbiler nå

Publisert: 22.10.2017
Steinar Juel Steinar Juel

Regjeringens forsiktige forsøk på å avgiftsbelegge el-biler har vakt mye harme. Forslaget innebærer at el-biler med en vekt på to tonn eller mer vil ilegges en engangsavgift. Mindre el-biler vil fortsatt være avgiftsfrie, og alle elbiler beholder fordelene med bomavgifter, el-biler slipper helt årsavgiften (eller trafikkforsikringsavgift som den nå heter), og alle el-biler vil fortsatt være momsfrie. Regjeringens forslag til engangsavgift på tunge el-biler møter motstand også fra støttepartiene Venstre og KrF.

Avgifter på bil og bilbruk har i alle år vært en viktig finansieringskilde for staten. Begrunnelsen for avgiftene har i hovedsak vært fiskale, det vil si å skaffe penger til offentlige oppgaver, inklusive bygging og vedlikehold av veier. Først i de senere årene er avgiftene også brukt for å straffe miljøutslipp. Statens inntekter fra bilavgifter nådde en topp i 2007, på 70 milliarder kroner (målt i 2018-priser), og anslås å bli snaut 45 milliarder i 2018. Inntektsbortfallet på 25 milliarder kroner skyldes ikke at det registreres færre biler nå enn i 2007, tvert i mot, det registreres flere, og vi bruker bilene mere. Det er i stor grad avgiftsfritaket på el-biler som har bidratt til dette. I tillegg kommer lavere momsinntekter. I fjor ble det registrert vel 24.000 nye elbiler, og antar vi at gjennomsnittsprisen på dem var 400.000 kroner, innebærer det en svikt i momsinngangen på 2,4 milliarder kroner.

Avgiftsunntakene på nullutslippsbiler betyr mye for statens inntekter. Til nå har man kunnet erstatte inntektene ved å øke overføringene fra Oljefondet. Den tiden er slutt, en erkjennelse det nå synes å være bred enighet om. Dersom ikke noe gjøres, vil statens inntekter fra bilavgiftene fortsette å falle, med ca 3 milliarder kroner i året, ifølge Finansdepartementets beregninger. Dette bidrar til en nær halvering av det regjeringen kaller handlingsrommet i budsjettene i årene fremover. (Handlingsrommet er det regjering og Storting kan bruke på nye tiltak i årene fremover, dersom skattene reelt ikke økes, eller andre utgiftsposter ikke kuttes.) Lavere økning i overføringer fra oljefondet, lavere bilavgifter, og utgiftsøkninger fordi det blir flere eldre, gjør at handlingsrommet anslås til kun 4 milliarder per år de neste fire årene. Uten nedgangen i inntektene fra bilavgiftene kunne handlingsrommet vært 7 milliarder kroner.

Elbiler bør også avgiftsbelegges, men tidspunktet er ikke riktig nå, hevdes det. De nærmeste årene øker tilbudet av langtrekkende og større elbiler, og de veier fort 2 tonn og mer. Begynner man med avgiftsbelegging nå, vil man ikke nå målet om nullsalg av bensin- og diesel biler i 2025, hevdes det videre.

Det finnes aldri et godt tidspunkt for å innføre avgifter. Jo lenger avgiftsfritakene varer, jo mer vender folk seg til dem og jo vanskeligere blir det å innføre avgifter. Det er også mye bedre å gjøre dette gradvis enn å foreta en rask opptrapping når man nærmer seg 2025. Dersom folk i dag får klar beskjed om at det fra 2025 ikke lenger vil tillattes å selge nye fossildrevne biler, eller at avgiftene på dem trappes opp fra for eksempel 2020, så vil omleggingen til utslippsfrie biler fortsette i høyt tempo, selvom man nå gradvis begynner å ilegge elbiler avgifter.

Kjære Venstre og Kristelig Folkeparti; ikke se på den såkalte ”Tesla-avgiften” isolert, men se på den i en statsfinansiell sammenheng. Trangere tider innebærer at man i langt større grad enn før må gjøre det med alle postene på budsjettet. Dere bør spørre dere om hvordan mer enn 3 milliarder kroner i årlig inntektsbortfall skal erstattes fremover, når regningen ikke lenger kan sendes til Oljefondet. Og tror dere det blir lettere å avgiftsbelegge elbiler i 2019 eller 2022, når folk i enda større grad har vendt seg til avgiftsfritaket? Så tenk dere om før dere sier nei til begynnende avgifter på elbiler, og prøv heller sammen med regjerningen å få til en samlet plan for hvordan målet om kun salg av nye nullutslippsbiler i 2025 skal nås. Velgerne trenger klare signaler om hva de skal forholde seg til, syv år er ikke lang tid for de som planlegger bilkjøp.

 

Innlegget er publisert i Dagens Næringsliv 20.10.2017

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Norske økonomers forståelse for Trumps proteksjonismetiltak

    12. april 2018

    «Det er ganske oppsiktsvekkende at to økonomer i sentrale norske finansinstitusjoner uttrykker forståelse for ensidige handelstiltak som dette», skriver Steinar Juel.

    Les mer »
  • Gi støtte til batteri, ikke til luksus

    5. april 2018

    «De tyngste, dyreste hybrid- og elbilene får mest statsstøtte i dag. Støtten bør knyttes til batteristørrelse – og trappes ned med tiden», skriver Haakon Riekeles.

    Les mer »
  • Økonomien: Ett år er lang tid

    2. januar 2018

    «Årsskifter er tid for forventninger og bekymringer. For ett år siden var vi bekymret,» skriver Steinar Juel.

    Les mer »
  • Taxinæringen har et problem

    28. oktober 2017

    Hvis den enkelte aktør i drosjenæringen kunne tilpasset seg fritt, ville vi aldri opplevd den omfattende tomgangskjøringen og de tilhørende høye takstene som vi gjør nå, skriver Steinar Juel.

    Les mer »
  • Regjeringer skaper ikke jobber

    20. september 2016

    NRK slo stort opp at sysselsettingen økte mye sterkere under den rødgrønne regjeringen enn den nåværende. Men en regjeringen kan ikke ta æren for et positivt oljeprissjokk, like lite som en annen bør få skylden når oljeprisen halveres. Steinar Juel og Haakon Riekeles på Minervanett.no.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »