Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi og velferd
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Økonomi og velferd

Medieskatt er en dårlig idé

Hvorfor skal mediestøtte skjermes fra budsjettprioriteringer? Steinar Juel i Aftenposten.

Steinar Juel

Publisert: 25. februar 2016

Hvorfor skal mediestøtte skjermes fra budsjettprioriteringer?

Aftenposten refererer 19. februar at det på Stortinget er en viss stemning for å erstatte dagens NRK-lisens med en egen medieskatt.

Foruten å finansiere NRK, pekes det på at skatten også kan brukes til å finansiere pressestøtten og støtte til TV 2 som allmennkringkaster.

Et flertall på Stortinget ber ekspertgruppen som er oppnevnt til å vurdere finansieringen av NRK, se på en slik finansieringsmodell.

Skal kunne velges bort

En medieskatt er imidlertid en dårlig idé.

Det er forskjell på skatt og lisens. Lisens er mer å betrakte som betaling for en tjeneste. Hvis man velger ikke å ha TV, betaler man heller ikke lisens.

Skatt kan ikke velges bort, selv om man ikke bruker tjenesten den finansierer.

Det er lett å forstå at mediehus som er avhengig av offentlig støtte, sammen med kulturpolitikere, kan være positive til en medieskatt som skal finansiere all mediestøtte.

En egen medieskatt vil jo skjerme slike støtteordninger fra de årlige prioriteringene i statsbudsjettet. Men hvorfor skal mediestøtte skjermes mer fra budsjettprioriteringer enn sentrale velferdsoppgaver som sykehus, skole og omsorg?

Slik jeg forstår det, vil en eventuell medieskatt også komme i tillegg til de inntekts- og formuesskatter en nå søker en samlet reform for på Stortinget.

Fallet i oljeprisen kombinert med den sterke veksten vi nå har i personer over 67 år, gjør at regjering og storting i årene som kommer må prioritere mye hardere enn de har vært vant til.

Ellers vil skattenivået bli kvelende høyt, noe som sist ble illustrert i Produktivitetskommisjonens rapport.

Jo mer man har laget av ordninger som beskytter bestemte utgiftsposter, enten ved egen skatt, en regel om at en viss prosent av budsjettet eller av bruttonasjonalproduktet skal brukes på et område, eget fond eller på annen måte, jo mer blir andre budsjettposter prioritert ned.

Når opptrappingen i bruken av oljepenger er over om tre til syv år, vil nesten hele den årlige veksten i statens inntekter måtte gå med til økte pensjoner og økte utgifter til helse- og omsorgstjenester.

Tidspunktet for å skjerme nye budsjettposter fra prioriteringer og innføre nye støtteordninger (til TV 2) er derfor usedvanlig dårlig.

Knyttet til TV-apparatet

Med den teknologiske utviklingen vi er inne i, er det helt klart behov for å tenke nytt rundt finansieringen av NRK.

Et alternativ jeg ikke ser har vært oppe, kunne være at man fortsetter som i dag med NRK-lisens knyttet til TV-apparatet, men at NRK i tillegg hadde en abonnementsordning for tilgang via internett.

Innlegget var publisert i Aftenposten onsdag 24. februar 2016.

Publisert: 25. februar 2016
NRK
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

AI barnehage
Steinar Juel

Mangel på informasjon er ikke et argument mot valgfrihet

Mangel på informasjon om kvaliteten på tilbudene er et argument for å kreve bedre informasjon.
VelferdsstatenPrivate i velferdenVelferdstjenester
AI eldreomsorg eldre kvinne
Aslak Versto Storsletten

Agenda prøver å overbevise folket om at folket tar feil

Private innslag i eldreomsorgen er en styrke for velferdsstaten.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI innovasjon politikk problemløsning
Lars Peder Nordbakken

Månelandinger er dårlig egnet til å løse «ville problemer»

I praktisk omgang med slike utfordringer er vi helt avhengige av å utvikle en riktig forståelse av problemets natur, og forstå de kritiske samvirkende faktorene bak problemet.
IdeerInnovasjon og entreprenørskapNæringspolitikk
AI helse og omsorg
Aslak Versto Storsletten

Agendas feilslutning

Tankesmien Agenda reagerer negativt på resultatene i en undersøkelse som viser samme trend som Agenda selv har kommet frem til.
VelferdsstatenPrivate i velferden
AI EU fra utsiden
Mathilde Fasting

EØS-avtalen er ikke nok

Er EØS-avtalen og tilhørende avtaler dekkende for Norges behov?
Økonomi og velferdEU og EØS
AI Oslo leilighetsblokk
Skjalg Stokke Hougen

Tredje boligsektor er et feilspor

Med stigende priser er eierlinjen under press, og mange av politikernes forslag til løsninger vil kunne gjøre vondt verre. 
BoligpolitikkØkonomi og velferd

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo