Skip to main content
  • Personer
  • Publikasjoner
  • Arrangementer, kurs og seminarer
Civita
Seksjoner
  • Demokrati og rettigheter
  • Ideer
  • Økonomi
  • Politikk og samfunn
Om oss
  • Om Civita
  • Personer
  • Civita i media
  • Personvernerklæring
  • Kontakt oss
Innhold
  • Politisk ordbok
  • Politisk bokhylle
  • Podcaster
  • Clemets blogg
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • Notater
  • Rapporter
  • Bøker
Meld deg på nyhetsbrevet
Økonomi

Avgifter på elbiler nå

«Dersom ikke noe gjøres, vil statens inntekter fra bilavgiftene fortsette å falle, med ca 3 milliarder kroner i året», skriver Steinar Juel.

Steinar Juel

Publisert: 22. oktober 2017

Regjeringens forsiktige forsøk på å avgiftsbelegge el-biler har vakt mye harme. Forslaget innebærer at el-biler med en vekt på to tonn eller mer vil ilegges en engangsavgift. Mindre el-biler vil fortsatt være avgiftsfrie, og alle elbiler beholder fordelene med bomavgifter, el-biler slipper helt årsavgiften (eller trafikkforsikringsavgift som den nå heter), og alle el-biler vil fortsatt være momsfrie. Regjeringens forslag til engangsavgift på tunge el-biler møter motstand også fra støttepartiene Venstre og KrF.

Avgifter på bil og bilbruk har i alle år vært en viktig finansieringskilde for staten. Begrunnelsen for avgiftene har i hovedsak vært fiskale, det vil si å skaffe penger til offentlige oppgaver, inklusive bygging og vedlikehold av veier. Først i de senere årene er avgiftene også brukt for å straffe miljøutslipp. Statens inntekter fra bilavgifter nådde en topp i 2007, på 70 milliarder kroner (målt i 2018-priser), og anslås å bli snaut 45 milliarder i 2018. Inntektsbortfallet på 25 milliarder kroner skyldes ikke at det registreres færre biler nå enn i 2007, tvert i mot, det registreres flere, og vi bruker bilene mere. Det er i stor grad avgiftsfritaket på el-biler som har bidratt til dette. I tillegg kommer lavere momsinntekter. I fjor ble det registrert vel 24.000 nye elbiler, og antar vi at gjennomsnittsprisen på dem var 400.000 kroner, innebærer det en svikt i momsinngangen på 2,4 milliarder kroner.

Avgiftsunntakene på nullutslippsbiler betyr mye for statens inntekter. Til nå har man kunnet erstatte inntektene ved å øke overføringene fra Oljefondet. Den tiden er slutt, en erkjennelse det nå synes å være bred enighet om. Dersom ikke noe gjøres, vil statens inntekter fra bilavgiftene fortsette å falle, med ca 3 milliarder kroner i året, ifølge Finansdepartementets beregninger. Dette bidrar til en nær halvering av det regjeringen kaller handlingsrommet i budsjettene i årene fremover. (Handlingsrommet er det regjering og Storting kan bruke på nye tiltak i årene fremover, dersom skattene reelt ikke økes, eller andre utgiftsposter ikke kuttes.) Lavere økning i overføringer fra oljefondet, lavere bilavgifter, og utgiftsøkninger fordi det blir flere eldre, gjør at handlingsrommet anslås til kun 4 milliarder per år de neste fire årene. Uten nedgangen i inntektene fra bilavgiftene kunne handlingsrommet vært 7 milliarder kroner.

Elbiler bør også avgiftsbelegges, men tidspunktet er ikke riktig nå, hevdes det. De nærmeste årene øker tilbudet av langtrekkende og større elbiler, og de veier fort 2 tonn og mer. Begynner man med avgiftsbelegging nå, vil man ikke nå målet om nullsalg av bensin- og diesel biler i 2025, hevdes det videre.

Det finnes aldri et godt tidspunkt for å innføre avgifter. Jo lenger avgiftsfritakene varer, jo mer vender folk seg til dem og jo vanskeligere blir det å innføre avgifter. Det er også mye bedre å gjøre dette gradvis enn å foreta en rask opptrapping når man nærmer seg 2025. Dersom folk i dag får klar beskjed om at det fra 2025 ikke lenger vil tillattes å selge nye fossildrevne biler, eller at avgiftene på dem trappes opp fra for eksempel 2020, så vil omleggingen til utslippsfrie biler fortsette i høyt tempo, selvom man nå gradvis begynner å ilegge elbiler avgifter.

Kjære Venstre og Kristelig Folkeparti; ikke se på den såkalte ”Tesla-avgiften” isolert, men se på den i en statsfinansiell sammenheng. Trangere tider innebærer at man i langt større grad enn før må gjøre det med alle postene på budsjettet. Dere bør spørre dere om hvordan mer enn 3 milliarder kroner i årlig inntektsbortfall skal erstattes fremover, når regningen ikke lenger kan sendes til Oljefondet. Og tror dere det blir lettere å avgiftsbelegge elbiler i 2019 eller 2022, når folk i enda større grad har vendt seg til avgiftsfritaket? Så tenk dere om før dere sier nei til begynnende avgifter på elbiler, og prøv heller sammen med regjerningen å få til en samlet plan for hvordan målet om kun salg av nye nullutslippsbiler i 2025 skal nås. Velgerne trenger klare signaler om hva de skal forholde seg til, syv år er ikke lang tid for de som planlegger bilkjøp.

Innlegget er publisert i Dagens Næringsliv 20.10.2017

Publisert: 22. oktober 2017
Avgifter Elbiler
Del på: Del link Del på twitter Del på facebook

Relatert

penger gro
Steinar Juel

Slipp milliardene løs, det er vår

En inflasjonsspiral kan ikke brytes hvis alle deler av økonomien gis full kompensasjon for økte priser og kostnader. Nå gjør staten nettopp det – med over 60 prosent av norsk økonomi.
Økonomisk politikkØkonomiFinanspolitikk
Aslak Versto Storsletten

I et demokrati er mangfold og pluralisme viktig

Flere finansieringskilder enn staten er sunt. Det skaper mangfold og spredning av makt.
NæringslivØkonomi
helse lege
Kristin Clemet

Trenger vi egentlig et avkommersialiseringsutvalg?

Det er forstemmende å se med hvilken iver regjeringen motarbeider de private aktørene som vi høyst sannsynlig ikke kan greie oss uten i det lange løp.
Private i velferdenØkonomi
industri
Skjalg Stokke Hougen

Industri og forsvar er det Europa trenger

Kinas bruk av økonomiske tvangsmidler og sanksjonering av egne handelspartnere er et varsko for Norge og Europa om å ha færre avhengigheter enn det vi har i dag.
InternasjonaltPolitikk og samfunnGlobalisering
Kristin ClemetMathilde Fasting

Aps Frode Jacobsen går i ring

Arbeiderpartiets fremste skattepolitiker har avslørt at han ikke aner hvordan norsk næringsliv ser ut.
FormuesskattSkatt og avgifter
skole lærer
Kristin Clemet

Tiltak mot lærermangel

Takk til professor emeritus Karl Øyvind Jordell for en interessant artikkel om årsakene til dagens lærermangel (10. mai).
Utdanning og forskning

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på nyhetsbrevet og få siste nytt levert i innboksen:

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Støtt Civita

Bidra til at Civita kan fortsette arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

Gi støtte

ARTIKLER

  • Ideer
  • Demokrati og rettigheter
  • Politikk og samfunn
  • Økonomi

Annet innhold

  • Politisk ordbok
  • Publikasjoner
  • Podcasts
  • Arrangementer, kurs og seminarer
  • YouTube

Om Civita

  • Om Civita
  • Medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Retningslinjer for refusjon og retur

Følg oss

Civita - Twitter

Civita - LinkedIn

Civita - Instagram

Civita - Facebook

Civita - Youtube

  • Information in english
  • Personvernerklæring
[email protected]
Civita logo