”Dette er en intellektuelt pirrende bok som er stappfull av grunnleggende kunnskap om religiøs fundamentalisme. Jeg anbefaler den til alle”, sa Hallgrim Berg før han tok for seg det han mente er svakhetene ved boken.

Presseklubben var stedet for lanseringen av religionshistoriker Torkel Brekkes bok ”Hva er fundamentalisme?”. Brekke, som også er prosjektleder i Civita, innledet med å nevne at boken allerede har blitt kritisert for ikke å ta fundamentalisme tilstrekkelig alvorlig. Han understreket at trusselen fra religiøs fundamentalisme er reell, men at den neppe er så stor som mange tror. Han håper boken vil bidra til å avdramatisere og dempe ubegrunnet frykt. Boken omhandler ikke muslimsk fundamentalisme spesielt, men i debatten i Presseklubben ble dette et hovedtema. 

Hallgrim Berg, som tidligere i år ga ut boken ”Amerikabrevet: Europa i fare”, mente i motsetning til Brekke at det ikke er grunnlag for å avdramatisere. Boken er for lite kritisk til politisk islam, mente Berg, og etterlyste konklusjoner: ”Han går rundt grøten i det uendelige”, sa han.

”Hvor farlig må fundamentalismen bli for at den skal bli regnet som farlig?” spurte Sara Azmeh Rasmussen. Hun mente Brekke gjør den typiske feilen som mange vestlige intellektuelle gjør når han tror at fundamentalister kan møtes med rasjonelle argumenter og debatt.

Rasmussen tok et kraftig oppgjør med politisk islam og mente provokasjon av er helt nødvendig i møte med fundamentalister. Hvis vi er redde for provokasjon risikerer vi at det liberale demokratiet og de verdier det bygger på forvitrer, mente hun.

Muhammed var en krigsforbryter og voldtektsmann, sa hun og mente at muslimer må tåle at profeten kritiseres på denne måten. I dag krever muslimske fundamentalister at ikke-religiøse i ikke-religiøse land skal bøye seg for dem i frykt. Dette har gått alt for langt, sa hun. 

Rasmussen savnet større bredde i debatten. I dag er den i hovedsak preget av to fronter: Det postmoderne kulturrelativistiske synet i møte med argumenter basert på teorien om ”Clash of Civilizations”. Islam er åpen for nytolkning og den er ingen autoritær ideologi, sa hun og understreket at islam og islamisme er to vidt forskjellige ting.